Vi finder os ikke i …

Ny kampagne retter fokus mod seksuel chikane på arbejdspladsen. Dialogværktøj skal gøre en vanskelig samtale nemmere

Det skal være nemmere at tale om og forebygge seksuel chikane på arbejdspladsen, og alene det at tydeliggøre og tale om emnet har værdi i sig selv. Sådan fortæller Arbejdstilsynet (AT) på sin hjemmeside i forbindelse med lanceringen af en ny kampagne.

Hvor går grænsen? Ny kampagne mod sexchikane

Til formålet har arbejdsmarkedets parter og AT derfor udviklet et dialogværktøj, der skal gøre den ofte vanskelige samtale lidt nemmere at gå til. At der er behov for indsatsen, fremgår af tal fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø: Hvert år udsættes cirka 77.000 personer i Danmark for seksuel chikane på deres arbejdsplads.

Grænserne for, hvad der opfattes som seksuelt krænkende adfærd, kan være forskellige fra medarbejder til medarbejder og generation til generation. Derfor bruger kampagnen dialogen som værktøj.

Til formålet er der oprettet en særlig kampagnehjemmeside med navnet ’Her går grænsen’. Til kampagnen hører både dialogkort og plakater mv., der kan downloades her. På hjemmesiden findes også en lille film om kampagnen.

Illustration: dialogværktøj - kampagne mod sexchikane